عبدالمهدی همتپور، مشاور رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در یادداشتی نوشت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری داعیه دار فهم و توسعه دانش میراثی است که با برخورداری از رشتهها و تخصصهای گوناگون میتواند گامهای مؤثری در جابجایی مرزهای دانش بردارد و پاسخهای مستند و مستدل به پرسشها و ابهامات حوزه تخصصی دهد و پشتوانه علمی و پژوهشی در سیاستگذاری و مسائل مهم اجرایی مبتنی بر پژوهش باشد.
حضور منطقی پژوهشگاه و استفاده از ظرفیت آن میتواند سازنده باشد، با این هدف ارتباط ساختاری پژوهشگاه با بدنه وزارتخانه اهمیت دارد و نیازمند بازسازی و بازاندیشی است. هرچند ارتباط پژوهشگاه و اعضای هیأت علمی و کارشناسان آن با ارکان و اجزای وزارتخانه همواره برقرار بوده و بیشتر مصادیق و موضوعات پژوهشی و اجرایی در نسبت مستقیم با این بخشهاست، اما این ارتباط به درستی بازتاب نیافته است. با نگاه به فعالیتهای پژوهشی، بخشهایی از کارنامه پژوهشگاه نشاندهنده موضوعاتی است که به توسعه دانش میراثی پرداخته است که در قالب کتابها و مقالهها تولید شدهاند.
بخشی دیگر، نقشهها و اطلسهای تخصصی میراث فرهنگی هستند، اسناد بااهمیتی که سالهاست اساس آنها در پژوهشگاه پایهگذاری شده و دادههای بسیاری برای به سرانجام رسیدنشان گردآوری شده است. در این بخش، اطلسهای باستانشناسی، مردمشناسی و زبانشناسی بیشتر از سایر بخشها پیشرفت داشته و سایر موضوعات نیازمند اهتمام و سرمایهگذاری پژوهشگاهی و فراپژوهشگاهی است.
پژوهشهای هنرهای سنتی هنرمندان در گروه هنرهای سنتی، آنهایی که به احیای هنرها و فنون تاریخی میپردازند، پژوهش در زبانها و گویشهای درخطر، کتیبهها و اسناد تاریخی و آیینها و فرهنگهای رفتاری ریشهدار اما درحال فراموشی، پژوهش در تاریخ و فنون بناها و شهرهای تاریخی یا مسائل و مشکلات امروز این آثار دغدغه پژوهشگران حوزه بناها و بافتهای تاریخی- فرهنگی بوده است.
در هفته پژوهش با بررسی کارنامه یک ساله باید بتوان نقاط قوت و کاستیها را شناسایی و گامهای مؤثری برای تقویت پژوهشگاه برداشت. از پژوهشگاه در سال پژوهشی پیشرو انتظار می رود در گام نخست اولویتهای عمومی را مدنظر قرار دهد از جمله: بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات؛ اعمال مدیریت تعارض منافع در تصمیمگیریها، فراهم آوردن زمینه مشارکت هر چه بیشتر دیگر بخشهای پژوهشی و دانشگاههای داخلی و خارجی ؛ توجه به رفع انحصارها و برقرار کردن فضای رقابتی در کنار تحت کنترل قرار دادن و قاعدهمند کردن حوزههای انحصار، ابتکار عمل در نحوه و نوع فعالیتهای پژوشگاه برای مقابله با تحریمهای ظالمانه، توجه ویژه به استانها، پاسخگویی به شبهاتی که در تریبونها، رسانهها و فضای مجازی نسبت به وزارتخانه مطرح میشود، ارائه پیشنهاد و اجرای طرحهای سازنده نسبت به رفع مشکلات موجود و امیدآفرینی نسبت به آینده کشور.
در گام بعدی پژوهشگاه میبایست نسبت به تعریف اولویتهای تخصصی اقدام کند از جمله: آسیبشناسی، برنامهریزی در راستای تعیین تکلیف قوانین میراث فرهنگی و شناسایی حفرههای قانونی همچون تعیین تکلیف نفایس ملی، توقف روند خروج از ثبت، طبقهبندی اشیا تاریخی- فرهنگی، تهیه فهرست از اشیای موزهها و دادههای مطالعاتی، تدوین دستورالعمل برای ساماندهی انبار و گنجینههای موزهها، حفاریها و یا جرایم مربوط به قاچاق عتیقه و کالاهای میراث فرهنگی و حق کشف، تدوین نهایی اصول سیاستهای راهبردی و برنامه جامع میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و رشد صنایع دستی مطابق سند چشمانداز و اجرای آن در برنامه هفتم توسعه، طراحی و ساماندهی نظامهای تولید و بهرهبرداری از آمار در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری براساس استانداردهای جهانی؛ تدوین سازوکاری شفاف و کارآمد برای انتخاب افراد شایسته جهت تصدی پستهای مدیریت در وزارتخانه، مدیرانکل استانی و مدیران شهرستانها با جلب مشارکت سمنهای تخصصی، رسانههای مرتبط، بدنه وزارتخانه (کارشناسان وزارت)، کارشناسان بیرونی (استادان و متخصصان که لزوماً جزو وزارتخانه نیستند) و تشکلهای حرفهای – صنفی و انتفاعی آن حوزه؛ ارائه گزارشی جامع درباره وضعیت میراث فرهنگی کشور، مواریث در معرض خطر و راهکارهای عملی برای حفظ و صیانت از آنها با توجه به تجارب و منابع داخلی و خارجی موجود، پیشنهاد اصلاح لایحه اهداف وظایف دقیق وزارتخانه در حوزههای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با شاخصهایی کمی و کیفی دقیق و ارائه برنامههایی برای دستیابی به آن اهداف در بازههای زمانی مشخص، تکمیل اطلسهای میراث فرهنگی و هنرهای سنتی و نقشه باستانشناسی کشور با مشارکت متخصصینی که مرحله اول این طرح را به انجام رساندهاند، بازنگری در سند راهبردی پژوهشگاه مبتنی بر سند راهبردی وزارتخانه و دیگر اسناد بالادستی از جمله: بیانات مقام معظم رهبری، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نقشه جامع علمی کشور و ارزیابی دقیق عملکرد مدیریت پژوهشگاه و شورای پژوهشی استانها و ارائه برنامه برای ارتقای عملکرد و بهبود وضعیت حوزه پژوهش.
در نهایت آینده محوری بهجای گذشتهنگری، نگاه سیستمی بهجای نگاه خطی به فرآیند برنامهریزی، جهانی فکرکردن و محلی عملکردن، رصد هر روزه پیشرفتهای جهانی و لحاظ کردن نقش آنها در برنامهریزی بهجای برنامهریزی با امکانات وضع موجود و معماری آینده بهجای پیشبینی آینده، باید توسط پژوهشگاه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد که این مهم مورد تاکید مقام عالی وزارت و مدیران ارشد وزارتخانه بوده است. در جهان پر از تحول معاصر، پژوهشگاه بهعنوان برنامهریز دوراندیش وزارت متبوع میبایست بهجای انتظار برای استقبال از آینده و اتخاذ تصمیم در هنگام رویارویی با آن، با حضور در آینده مطلوب و با رویکرد «پسنگری از آینده به امروز» مسیرهای رشد را با دقت بررسی و راههای رسیدن به آن آینده مطلوب را ترسیم کند.
انتهای پیام/
نظر شما